A pool szabályai


A pool szabályai

  A pool a biliárdjátékok egyik csoportja. A pool kellékei: asztal (téglalap
alakú, sarkain és hosszanti oldalainak közepén lyukkal), dákó, fehér
lökőgolyó (cue), többi golyó.
  A poolok sajátsága - a 9 golyós amerikai pool kivételével -, hogy mindkét
játékos a golyók egyik csoportját igyekszik a lyukakba lökni, majd ha ez
megvan, a fekete golyót.

8 golyós angol szabályok

  Golyók: 7 piros, 7 sárga és a fekete. A játék célja a játékosnak az összes
saját színű golyót a lyukakba juttatni, a játékot végül a fekete golyó
belökésével nyerhetjük meg (bármelyik lyukba).
  A fehér golyó mindig a félkör középpontjából indul, s csak a golyók felé
szabad lökni, hátra nem. A kezdés akkor érvényes, ha a kezdő játékos az első
lökésével vagy a lyukba juttat egy golyót, vagy legalább két golyó ütközik a
támfalnak. Ellenkező esetben a lökés érvénytelen, s a másik játékos kétszer
lökhet. Ezt a szabályt csak a versenyjátékban alkalmazzák.
  A játékosok úgy választanak színt, hogy a legelső belökött golyó lesz a
játékos színe. Ha lökéskor több golyó kerül a lyukba, azok nem íródnak fel
pontszámként (ha számolnak pontot), s a következő játékos választhat magának
színt és lökhet. A játék végén a fekete golyó belökése akkor is érvényes, ha
a fehér golyó is a lyukba kerül.

  Hibák:
  a) Fehér golyó kerül a lyukba (érvénytelen lökés); a fehér golyó a
     kezdőpontból indul újra.
  b) Nem a saját színű golyót találja el a játékos először.
  c) Nem talál el golyót a fehér golyó.
  d) Nem a saját színű golyó kerül a lyukba (az ellenfélnek egy szabad és egy
     hagyományos lökése lesz).
  e) A fekete golyó nem utolsónak kerül a lyukba (játék vége, a játékos
     vesztett).
  A szabad lökés azt jelenti, hogy a b), a d) és az e) pont nem jelent hibát.

8 golyós amerikai szabályok

  Golyók: 7 sima (csak ponttal ellátott), 7 csíkos (ponttal és csíkkal
ellátott) és a fekete. A golyók színe itt nem számít.
  A fehér golyó kezdőhelyét mi határozhatjuk meg, de a félkörben kell lennie.
Legalább egy golyónak kell a lyukba gurulnia, vagy négynek kell a támfalnak
ütköznie. (Ezt a szabályt nem mindig alkalmazzák.) Ha ez nem következik be,
az még nem hiba, két lehetőség van: vagy elfogadja az ellenfél a felállást,
vagy ő kezd a másik helyett.
  Lövéskor lehet a támfalra is játszani, de akkor a célzott golyót vagy
lyukba kell juttatni, vagy a támfalnak lökni. Ha első lökés után nem került
színes golyó a lyukba, így nincsenek kiválasztott színek a játékosok részére,
akkor érvényes úgy is egy színes golyót belökni, hogy először a fekete
golyóhoz érünk. Ha kezdéskor mindkét fajta golyó került a lyukba, az választ,
aki belökte őket, s újra lök. Ha kezdéskor fekete golyó kerül a lyukba,
választhatunk: ismét felállítjuk az összes golyót a háromszögbe, vagy a
fekete golyót visszahelyezzük az eredeti helyére. Amikor a játékos belőtte az
összes színes golyóját, meg kell neveznie, hogy melyik lyukba kívánja a
feketét belökni. Ha másik lyukba ment, a játékos vesztett; ha nem ment be
sehova, a további lökéseknél újból megnevezhet lyukat. A másik szabály
szerint abba a lyukba kell belökni a fekete golyót, ami szemben van azzal a
lyukkal, ahová utolsó saját színű golyónkat belöktük. Ez esetben viszont
később is ide kell lökni, ha elsőre nem megy be.

  Hiba esetén kétféle szabály alkalmazható: vagy kétszer lökhet a következő
játékos, vagy elhelyezheti a fehér golyót a tábla bármely pontján. A hibák
megegyeznek az előbb felsoroltakkal, de akkor nem érvényesek, ha a játék már
elkezdődött, de nincsenek még meghatározva a színek.

9 golyós amerikai szabályok

  A golyók 1-9-ig vannak számozva, plusz egy fehér golyó. A játék célja hiba
nélkül lyukba juttatni a 9-es golyót. A fehér vonal mögül vagy róla bárhonnan
lőhetünk kezdéskor. A kezdő játékosnak az 1. golyót kell eltalálnia először,
ellenkező esetben újra kezdődik a játék. Kezdéskor viszont az első lökéssel
lyukba kell juttatni egy golyót, ha nem sikerül, az hiba. Ha kezdéskor a
fehér golyó kerül a lyukba, de más hibát nem követett el a játékos, akkor az
1. számú golyót vissza kell helyezni a helyére, ha az a fehér vonal mögé
került. A másik játékos vállalhatja a következő lökést, de el is passzolhatja
a lehetőséget. Ha a kezdés megvolt, akkor a fehér golyónak legelőször a
legkisebb számozású golyóhoz kell érnie, ezek után bármelyik golyó lyukba
kerülhet, ha az a kilences, akkor megnyertük a meccset. Hiba esetén az
ellenfelünk a fehér golyót oda rakja, ahová akarja.



Hátra Kezdőlap Előre