Kezdőlap

Sztrókay Pál (Bp., 1899. szept. 12.Bp., 1964. dec. 31.): gépészmérnök a műszaki tudományok doktora (1960), Állami díjas (posztumusz, 1965). Oklevelét a bp.-i műegy.-en nyerte 1922-ben. 1922 – 24-között a Siemens Művek berlini, majd bécsi üzemének mérnöke. 1926-ban a Ganz Villamossági Gyár szolgálatába lépett s élete végéig ott működött, 1938-tól a gyár készülékszerkesztési, 1941-től az erőátviteli és vasútosztályának vezetője. A II. világháború után megszervezte a gyár önálló, kizárólag villamos vontatási kérdésekkel foglalkozó vasútosztályát, melynek 1963-ig vezetője volt. 1964-től műszaki tanácsadóként szolgált. Kandó Kálmán munkatársaként részt vett a fázisváltós mozdonyok kapcsolóberendezéseinek megszerkesztésében. 1945 után a Kandó-féle fázisváltós mozdonyokból tovább fejlesztett fázis- és periódusváltós mozdonyok, majd a Ward-Leonard mozdonytípus szerkesztését és próbáit vezette. Közben kifejlesztette a dieselvillamos járművek korszerű szabályozását s ezzel lerakta hazai gyártásuk alapját. Élete utolsó éveiben a korszerű – ma már üzemben levő – szilíciumegyenirányítós villamos mozdonyok hazai gyártásának előkészítésével foglalkozott. Szakirodalmi és pedagógiai munkásságot is kifejtett. A Magy. Elektrotechnikai Egyesület Zipernowsky-díjban, a Gépipari Tudományos Egyesület Pattantyús – Ábrahám-díjban részesítette. – F. m. Helyiérdekű közúti és városi gyorsvasutak (Gépészeti Zsebkönyv, II., Bp., 1942); Dieselvillamos járművek szabályozása (Elektrotechnika, 1951. 9 – 10. sz.); Villamos vasutak (I., Verebély Lászlóval, Bp., 1955); Korszerű vasúti villamos vontatómotorok cs hajtások (Jekelfalussy Gáborral, Mérnöki Továbbképző Intézet Kiadványa, 1963). – Irod. Kertay Zoltán: Sz. P. (Elektrotechnika, 1965. 2 – 3. sz.); Sz. P. (Járművek és Mezőgazdasági gépek, 1965. 2. sz.); Sz. P. (Turbo, 1965. 2. sz.)