Web Page Design for Designers

 

a case history

 

TimeOut London Guide

Time Out London Guide
egy interaktív, 'Point and Click'
elven működő elektronikus könyv

 

Tomorrow's Newspaper

A 'holnap újságja'
bejelentkező kép

 

NewsCaster

The 'NewsCaster'
képzeletbeli PDA
színes képernyővel

 
 

Front Page

 

Football

 

BMW ad

Részletek az "első"
elektronikus újságból

 

 

Mosaic

 

Property page

NCSA Mosiac,
az első böngészőprogram,
benne néhány oldallal
az Electronic Telegraph
egyik prototípusából

Amikor 1993-ban a Daily Telegraph megkeresett, hogy egy elektronikus újság interaktív megjelenítését létrehozzam, már látható volt, hogy a napi hírek papírlepedőkön történő megjelentetésének bizonytalan a jövője.

Amikor az Apple Computer-nek dolgoztam, részt vettem az akkoriban új Newton MessagePad felhasználói felületének tervezésében. Vonzónak tűnt az a lehetőség, hogy egy ilyen eszköz jövőbeli verzióján lehet majd a napi híreket olvasni. Kompakt, könnyű és hordozható lenne, színes képernyővel, hanggal és olyan, tollal vezérelhető felülettel, amit akárki tudna használni.

A hardware tehát már sejthető volt - tulajdonképpen csak létező technológia logikus kiterjesztése -, de hogyan jutnak el a hírek a felhasználóhoz?

Többféle lehetőség kínálkozott nagymennyiségű adat átvitelére, mindegyik a maga előnyével és hátrányával. Lemezek, mini CD-ROM-ok, műholdas kommunikáció, celluláris rádió - ne feledjük, hogy ez mind 'science fiction' volt 1993-ban. A fő problémát az jelentette, hogy a rendszernek, akármilyen elven működik is, interaktívnak kell lennie ahhoz, hogy egyedülálló előnyöket nyújthasson. A felhasználó nem sokat nyer avval, ha pusztán olvashatja a virtuális újságot - a reagálás lehetőségét is biztosítani kell. A folyamatnak kétirányúnak kell lennie!

A Macromedia Director bemutatója a világ minden pontján felbukkant a reklámszakma konferenciáin. A Daily Telegraph virtuális kiadásának segítségével megmutatta tollal történő navigálás fogalmát. Rá lehetett kattintani egy fejlécre, ennek hatására megjelent az egész cikk, vagy egy focilabda képére, és egy videóklipben máris láthattuk, amint Ian Wright éppen gólt lő az Arsenal csapatának. De igazán a következő demonstráció ragadta meg a nézők fantáziáját: rákattintva egy BMW reklámra, miután videóklip formájában megtekintettük a televíziós reklámot, egy menüből választva megkaphattuk a legközelebbi kereskedő telefonszámát, küldethettünk magunknak egy tájékoztató brossúrát, megszervezhettünk egy próbakört az autóval, elintézhettük a pénzügyi részt, a biztosítást - de akár autóvezetési leckéket is igényelhettünk.

A bemutató kiváltotta reakció félelmetes volt, a reklámszakemberek akarták ezt a technikát - méghozzá azonnal!

Megkaptam tehát a feladatot, hogy a lehető leggyorsabban hozzak létre és helyezzek üzembe egy elektronikus újságot. Nyilvánvaló volt, hogy asztali számítógépre és normál telefonvonalakra kell a rendszert fejleszteni, mivel az A4-es méretű, színes képernyővel és celluláris kommunikációs képességekkel ellátott PDA általános elterjedése akkoriban (illetve még ma is) a jövő zenéje volt. Különböző BBS-ek és levelező rendszerek már akkor is működtek, tehát a technológia rendelkezésre állt - habár igen kis sávszélességgel.

Első ötletem az volt, hogy valamiféle on-line PageMaker-re vagy QuarkXPress-re van szükség, azaz a felhasználó olyan olvasóprogramot használna, amelyik a kiadó központi szervere által generált formátumban jelenítené meg az újság oldalait. Néhány standard sablon bele lenne építve az olvasóprogramba, talán némi állandó hirdetési anyag is, tehát csak a szükséges szöveget és képeket kellene a telefonvonalon továbbítani. Mindenkiben az járt az eszében, hogy a felhasználónak az előfizetés részeként meg kellene vásárolnia az olvasóprogramot, hogy finanszírozza a folyamat anyagi hátterét. A Telegraph olvasói között végzett felmérés szerint szükség lett volna a program Windows, DOS, Macintosh és UNIX verzióira is, a formátumokat előállító gépnek pedig egy, a szerkesztőség nagygépes rendszeréhez kötött Macintosh-t szántunk, mivel a munka eddig is ilyennel folyt.

Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a szoftver kifejlesztése sok időt és pénzt fog felemészteni. De éppen akkoriban egy amerikai egyetem előrukkolt egy kis, ingyenes programmal, az NCSA Mosaic-kal. Megnéztük, és kiderült, hogy a Mosaic nagy részét tudja mindannak, amit szerettünk volna: szöveg, képek, hypertext linkek, stb. Nem tudott különleges oldalformátumokat és digitális videót kezelni - de készen volt, bárki számára egy modemmel elérhetően és egy fillérbe sem került!

A Microsoft Word és a Mosaic segítségével összeállítottam a Daily Telegraph egyik kiadásának "modelljét". A HTML akkoriban még gyerekcipőben járt, néhány nap alatt meg lehetett tanulni. Az oldalformázási lehetőségek elég ABSYMAL voltak, de az "előformázott" üzemmód ki-be kapcsolgatásával és jópár multimédia stílusú, ikonnal díszített gomb felhasználásával előállt valami olyasmi, ami bár egyáltalán nem hasonlított a hagyományos újságra, viszont a saját világában jól nézett ki, és minden szükséges funkciót el tudott látni. A híreken kívül voltak olyan különlegességek is, mint ingatlanhirdetések, amikben "be lehetett járni" a felkínált házat, illetve "CITY" OLDALAK előre megformattált ároszlopokkal.

Siker! A Telegraph azonnal új részleget hozott létre az elektronikus kiadás on-line üzemeltetésére. Megtanítottam a csapatot HTML használatára, és néhány hónap múlva az Electronic Telegraph megjelent World Wide Web-en.

Őszinte hálám a Telegraph csapatának. Nora, Clive, Len, Saul bizalma és gondoskodása nélkül mindez nem jöhetett volna létre.

A Personal Computer a The Electronic Telegraph-ot nemrég a legjobb angol Web-site díjra jelölte. A kiadvány a következő címen érhető el: http://www.telegraph.co.uk/

 


menunext