FOGALOMTÁR

albumin celloidin - fényes guminyomat kollódium platinotípia vizitkártya
bróm emulzió celloidin - matt kabinetkép nemeseljárás portré woodburytípia
brómolajnyomat dagerrotípia kálotípia / talbotípia olajnyomás sópapír zsánerkép
carbronyomat fotóhéliogravűr klór-bróm emulzió pigmentnyomat üvegnegatív zselatinos ezüst
FOGALOM MEGHATÁROZÁSA INTERNET FORRÁS
Az oldal tetejére albumin (1850, Louis-Desiré Blanquart Edward, angol kémikus)
Pozitív anyagként a századfordulóig általánosan használták. Kezdetben házilag, később nagyüzemi módon állították elő. Tojásfehérjéből és ezüstkloridsóból álló kötőanyaggal vonták be a papírt vagy az üveget. Ezüstnitrát fürdőben úsztatással érzékenyítették, napfénymásolással hozták létre rajta a képet, amit mostak, színeztek arany- vagy platinasót tartalmazó fürdőben, fixáltak nátrium tioszulfát vizes oldatában. Félnedvesen kartonra kasírozták, simítógéppel fényesítették.
Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére bróm emulzió Kizárólag ezüst-bromidot tartalmazó, rendszerint mosott fotográfiai emulzió. Nagyobb érzékenységű fotópapírok előállításához használták.  
Az oldal tetejére brómolajnyomat Az olajnyomás nevű nemeseljárás egyik változatával, a brómolajnyomással készül. Alapja az ezüst-bromid pozitív kép, melynek zselatinrétege a fény érte helyeken megduzzad, megcserződik, s így olajos festék felvitelére alkalmassá válik. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére carbronyomat Nemeseljárás. Előzetesen érzékenyített, halványítóban áztatott pigmentpapírt (carbonpapírt) ezüst-bromid papíron készített képre szorították. Így közvetlen vegyi úton, kontaktcserzéssel, megvilágítás nélkül készült a kép. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére celloidin - fényes (1865, G. W. Simpson) Kollódiumba ágyazott ezüstklorid alapú, pozitív másolópapír, amelyre a negatív képet közvetlen napfény segítségével másolták, majd arany- vagy platinafürdőben színezték és nátrium- tioszulfát vizes oldatában rögzítették. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére celloidin - matt Baritált zselatinos másolópapír. Baritrétege vékonyabb, mint a fényes celloidinnek. Kevésbé kopik a felülete. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
dagerrotípia (1939, Daguerre) Az első fotográfiai eljárással készült közvetlen pozitív tükörkép. A kész direktpozitívet sérülékenysége miatt üveg alatt kellett őrizni. Az ezüstözött rézlemezt, fényesítése után, ezüsthalogenid-képző anyagok gőzének (jód, később klór és bróm) tették ki. A rézlemezen fényérzékeny ezüstjodid réteg képződött. Ezután a lemezt kamerában exponálták, majd higany gőzével 60 C-on hívták elő, utána fixálták. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére fotóhéliogravűr Fénykarc - fotográfiai úton előállított réz nyomólapról készített rézkarcszerű nyomat. A nemes eljárások közé tartozó pozitív másolási, sokszorosítási mód. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére guminyomat Nemeseljárás. A negatívon át világították meg a porfestéket és krómsavas sókat tartalmazó, gumiarábikum oldatával bevont papírt. A fényérte helyeken a gumiréteg cserződött és vízben oldhatatlanná vált, így lemosás után, csak a megvilágított rész maradt a papíron. Többszöri érzékenyítést és másolást igényelt, hogy összegződjenek a részletnyomatok árnyalatai. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
kabinetkép Meghatározott méretű portrékép kartonra ragasztva. Fali vagy asztali, álló keretbe téve díszítette a szobát.
Karton: 110x165mm, 112x164mm - a kép: 100x137mm
Karton: 119x167mm, 112x164mm - a kép: 115x160mm
Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére kálotípia / talbotípia (1840, H. F. Talbot) A talbotípia-pozitív ezüstklorid érzékenyítésű, kötőanyag nélküli sópapír. Ezüstjodid alapú, emulzió és kötőanyag nélküli a talbotípia-negatív, melyet galluszsavval rögzítettek. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére klór-bróm emulzió Ezüst-kloridot és ezüst-bromidot eltérő arányban tartalmazó emulzió. Az ezüst-bromid arányának növelésével nő a fényérzékenység. Nagyítópapírok előállításához használatos.  
Az oldal tetejére kollódium Fotóemulzió, melynek kötőanyaga nitro-cellulóz-oldat, vagyis kollódium. A zselatin bevezetése előtt használták.
A kollódiumos nedves eljárás alkalmával tükörüvegre öntötték fel a kollódiumot, majd érzékenyítették ezüst-nitráttal. Hátránya volt, hogy csak közvetlenül az exponálás előtt lehetett érzékenyíteni.
A kollódiumos száraz vagy félszáraz eljárás alkalmával kémiai beavatkozással próbálták megakadályozni a kollódium kiszáradását.
Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére nemeseljárás Ma már nem használt, pozitív fotográfiai eljárásoknak a gyűjtőneve, amelyeknél a kép nem ezüsttel, hanem festékkel készült. Másolás közben, sőt utána is lehetőséget adott a kép karakterének megváltoztatására. Ilyen eljárás pl.: olajnyomás, guminyomás, pigmentnyomás, brómolajnyomás, carbronyomás stb. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére olajnyomás

(1904, Rawline) A nemeseljárások egyike. Felhasználói az olajfestés utánzására törekedtek.
A bikromátos zselatinréteg a negatívon történő átvilágítás után a megvilágítás mértékétől függően vette fel a vizet. A fényérte helyeken a zselatinréteg kidomborodott, szárítás után az olajos festék a cserzettség fokának megfelelően tapadt meg a rétegen. Pozitív kép keletkezett. A tónusok sokoldalú alakíthatósága miatt szívesen használták ezt az eljárást.

Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére pigmentnyomat Karbonnyomat. Bikromát-zselatinos nemeseljárással készült. A pigmentpapírt felhasználás előtt pár nappal érzékenyítették kálium-bikromát oldatban, majd szárították. A bikromát-zselatinos rétegbe sötét pigmentet kevertek, mely nem oldódik ki a fényérte részeken. A melegvizes lemosás előtt, hideg vízben összetapasztották cserzett zselatinú átviteli papírral. A melegvizes lemosáskor a pigmentpapírról leoldódó zselatin az átviteli papírra tapadt, a leázott rétegű pigmentpapírt óvatosan eltávolították. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére platinotípia (1880, W. Willis szabadalma) A nemes eljárások közé tartozó, szűk körűen elterjedt, drága, pozitív kontaktmásolási mód volt. Fény hatására a papíron a platinasókból fekete fémplatina válik ki, ez alkotja a képet. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére portré A portrét szűkebb értelemben az arcképpel azonosítják. Azonban portrénak tekinthető az egész alakos felvétel is, amennyiben a modell karakterének, belső tulajdonságainak érzékeltetésére ez a beállítás felel meg.
 
Az oldal tetejére sópapír (1839-ben hozta nyilvánosságra H. F. Talbot) Albuminos vagy kollódiumos üvegnegatívról készült klórezüst kimásolópapír. Különféle enyvező anyagok használatával más és más tónust tudtak adni a képnek. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére üvegnegatív (1847, Nyilv.: 1848, Niépce) Az első üvegre készült negatíveljárás az albuminos üvegnegatív. Gyakorlati haszna volt, hogy két héttel a exponálás előtt elő lehetett készíteni és újabb két hétig várhattak az előhívásig. Albuminréteget öntöttek az üveglapra, majd érzékenyítették ezüstnitráttal. Az exponálás után galluszsavas előhívás, majd a rögzítés következett. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére vizitkártya A 65 x 105 mm nagyságú képet nevezték vizitkártyának, látogatások alkalmával névjegy helyett nyújtották át. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére woodburytípia (1864, Woodbury) Fotómechanikai sokszorosítási eljárás, mely nagyon jó élességet és árnyalatterjedelmet biztosított. Nagy nyomással ólomlemezbe préselték a zselatinfóliát, mely a fényérte részeken vastagabb volt. A negatív formába meleg, festékes zselatint öntöttek, majd papírt préseltek rá, melyre ráragadt a festék. A papír felületéről kiemelkedő festék miatt nevezik dombornyomatnak. Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu
Az oldal tetejére zsánerkép Életkép, mely az embert mindennapi munkája, tevékenysége jellemző pillanatában örökíti meg.  
Az oldal tetejére zselatinos ezüst

(1874, Peter Mawsdley, brómezüst papír)
(1881, Peter Pawolsky, Josef Maria Eder, Joseph Pizzighelli, klórezüst)
Zselatinemulziós klór- vagy brómezüst kimásoló- vagy előhívópapír. Használata az 1930-as évektől terjedt el a leica filmek megjelenésével.

Ajánlott link - http://fotomult.c3.hu